Yoshihiro Tatsumi „Życie. Powieść graficzna”

Yoshihiro Tatsumi „Życie. Powieść graficzna”


Recenzował: Karol Sus

Wydawnictwo Komiksowe przygotowało fanom opowieści obyczajowych prawdziwą ucztę. To nie pierwszy raz jak warszawska oficyna sięga po ambitny komiks z górnej półki. Od kiedy wydawnictwo rozpoczęło swoją działalność, jego publikacje ostro rywalizują o podium w kategorii najlepszy komiks roku. Nie mam wątpliwości, że podobnie będzie w przypadku „Życia. Powieści graficznej” Yoshihiro Tatsumiego, którego premiera, po niewielkich perturbacjach, miała miejsce w wrześniu.

„Życie. Powieść graficzna" to komiks autobiograficzny, ukazujący drogę autora od młodego chłopca zafascynowanego sztuką tworzenia mangi, po dorosłego i świadomego artystę. Tatsumi od najmłodszych lat zapatrzony w Osamu Tezukę, jednego z czołowych mangaków okresu powojennego, wciąż dążył ku doskonałości swojego mistrza. Wraz z chorym bratem wysyłał krótkie formy komiksowe do różnych czasopism, z wypiekami na twarzy czekając na pierwsze publikacje. Zabawa szybko zmieniła się w prawdziwa rywalizację, zwłaszcza wobec coraz większych sukcesów autora, do którego ogromny żal miał nieuleczalnie chory brat. Liczne publikacje powoli pozwalały wejść Tatsumiemu do grona czołowych twórców mangi, wytyczających nowe standardy w komiksowej sztuce.

Komiks Tatsumiego nie jest jednak jedynie autobiografią uznanego artysty. Dzieło to porusza kilka istotnych problemów dotyczących tak zwykłych mieszkańców Japonii okresu powojennego, jak i artystów tworzących japoński komiks. Manga daje okazję bliżej poznać życie zwykłych Japończyków, szczególnie wobec ich klęski w II wojnie światowej oraz powolnej odbudowy państwa, aż po wspięcie się na szczyt wśród rozwiniętych krajów. Autor umiejętnie wplata w główną historię krótkie przerywniki w postaci plansz prezentujących najważniejsze wydarzenia z dziedziny historii i kultury, którymi żyła współczesna autorowi Japonia. Czytelnik podąża więc za kolejnymi trendami dominującymi w japońskiej kulturze, co pozwala jeszcze lepiej zrozumieć problemy, z jakimi zmagają się autorzy bardzo popularnych już wtedy mang.

A problemów tych było wcale nie mało. Przede wszystkim autor dążąc do wytyczania zupełnie nowych dróg w japońskim komiksie, próbuje uporządkować w jakimś stopniu główne założenia ramowe mangi. Szybko zdobywa zwolenników swoich teorii, zrzeszających się w grupie artystycznej. Jednocześnie czytelnik śledzi długie i pasjonujące dyskusje o kierunku w sztuce tworzenia mangi toczonymi z innymi rysownikami. Co istotne, jednym z głównych przeciwników nowego spojrzenia na japoński komiks, był sam brat autora, pojmujący tę dziedzinę bardzo konserwatywnie. Tym samym konflikt pomiędzy braćmi ukazany jest jeszcze dobitniej.

Komiks Tatsumiego to także sposobność obserwacji drogi, jaką podążała manga na przestrzeni lat. Doskonałym obrazem tego są przedruki plansz i okładek komiksów z lat 50. Klasyczna kreska, wręcz uderzająca swym podobieństw do stylu znanego z wczesnych filmów Walta Disneya, może być sporym szokiem dla części czytelników. Współcześnie tworzona manga wszak różni się od niej diametralnie. Rysunki autora z kolei nacechowane są ogromnym spokojem i opanowaniem. Podobnie jak w przypadku prowadzenia fabuły, także i warstwie graficznej nie widać pośpiechu. Co zaskakujące, pomimo tego trudno jest czytelnikowi oderwać się od lektury. Ponad 800-set stronicową cegiełkę połknąłem podczas dwóch podejść. Z reguły w przypadku komiksów obyczajowych mówi się o spokojnej narracji i leniwie toczącej się akcji, czym niekiedy zataja się słowo „nuda”. Nie w tym przypadku, co było dla mnie ogromnym zaskoczeniem. „Życie. Powieść graficzna” to bardzo silny kandydat na podium w podsumowaniach komiksowego roku.

Korekta: Katarzyna Tatomir

Zycie-Powiesc-graficzna-_bn40331

  • Życie. Powieść graficzna
  • Scenariusz: Yoshihiro Tatsumi
  • Rysunki: Yoshihiro Tatsumi
  • Wydanie: I
  • Tytuł oryginału: Gekiga Hyōryū
  • Tłumaczenie: Krzysztof Uliszewski
  • Druk: czarno-biały
  • Oprawa: twarda
  • Format: 155x215 mm
  • Stron: 840
  • Cena: 99,00 zł
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Komiksowe
  • ISBN: 978-83-936037-0-1
Loading Facebook Comments ...
Zostaw odpowiedź

Facebook

%d bloggers like this: