Brad Stone, „Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko.”

Brad Stone, „Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko.”


Recenzował: Łukasz Szatkowski

 

Strach padł w Polsce na wiele branż, kiedy kraj obiegła wieść, że na nasze rynki wkracza Amazon. Straszliwy, zły i bezwzględny monopolista przejmie co najlepsze, a resztę zrówna z ziemią. Jeszcze będziemy z rozrzewnieniem wspominać takie firmy jak nasz miejscowy Empik. Warto jednak dowiedzieć się nieco więcej o tym kontrowersyjnym wprawdzie, ale i fascynującym tworze, jakim jest Amazon. Oraz o jego nietuzinkowym twórcy – Jeffie Bezosie. Taką wiedzę podaną w przystępny sposób oferuje nam wydawnictwo Albatros, dzięki książce „Jeff Bezos i era Amazona” napisanej przez dziennikarza ekonomicznego Brada Stone’a.

                Na początek należy zaznaczyć, że nie jest to zwykła biografia. Choć wszystkie jej elementy na przestrzeni książki występują, to jednak układ podporządkowany jest samemu Amazonowi. Wprowadzenie  dotyczy początków firmy, a nie samego Bezosa – wątek jego korzeni, rodziny i wczesnej młodości jest wpleciony w dalsze części i stanowi niejako uzupełnienie i suspens do historii rozwoju „sklepu, w którym kupisz wszystko”. Niemniej, Stone doszedł do naprawdę ciekawych szczegółów życia Bezosa i choćby dlatego nadal można rozpatrywać jego dzieło w kategorii biografii.

                Jednak najważniejszy i najciekawszy jest sam Amazon oraz sposób, w jaki Bezos uczynił z niego to, czym jest obecnie. Jak od niedocenianego pioniera w dziedzinie sprzedaży książek w internecie zmienił się najpierw w szerokoasortymentowego detalistę, a później wręcz firmę technologiczną. Podziw budzi ciągłe parcie na innowacyjność i zadowolenie klienta, a także stawianie na skutki długofalowe. Przez to Amazon przez długie lata przynosił wyłącznie straty, a jednak ciągle się rozwijał, parł do przodu, zdobywał kolejne rynki i doprowadzał do ruiny rzesze konkurentów. Doraźne korzyści i spijanie śmietanki nie interesują Jeffa Bezosa – on realizuje swoje ambitne zamierzenia, nie zwracając przy tym uwagi na nikogo i na nic.

                Wynikają z tego jednak i mniej przyjemne rzeczy, których Stone w swojej książce bynajmniej nie pomija. Bezos bardzo często bywa tyranem, niekiedy wręcz terroryzuje swoich pracowników, żądając więcej i więcej. Wielu nie wytrzymuje zbyt długo w Amazonie, ale znajdują się i tacy, których taka napięta atmosfera motywuje jak nic innego. Nie ma tu ciepłych posadek, każdy musi dawać z siebie wszystko, żeby sprostać wizji szefa. Amazon jest ponadto nie tylko agresywnym konkurentem, ale też trudnym partnerem. Za nic ma sobie ustalenia z producentami sprzedawanych towarów, jeśli tylko kłócą się one z robieniem dobrze klientom. Sprzedawanie produktów po zaniżonych cenach jest tam nagminną praktyką, a jak się to komuś nie podoba, to cóż, może wycofać swój towar i stracić przy tym ogromny rynek zbytu, co bywa bardzo bolesne.

                „Jeff Bezos i era Amazona” to szalenie interesująca książka o wizjonerze, który potrafił urzeczywistnić swoje szalone wizje wbrew wszystkim i wszystkiemu. To hymn do innowacyjności, pracowitości i konsekwencji, które dają niesamowite efekty. Choć ciężko darzyć sympatią bezwzględnego Bezosa i jego drapieżne dziecko, to jednak nie sposób ich nie podziwiać. A już na pewno nie po wnikliwej książce Stone’a.

 

Korekta: Grzegorz Hammerjeff-bezos-i-era-amazona-sklep-w-ktorym-kupisz-wszystko-b-iext24734423

 

  • Tłumaczenie Grzegorz Kołodziejczyk
  • tytuł oryginału The Everything Store. Jeff Bezos and the Age of Amazon
  • wydawnictwo Albatros
  • data wydania kwiecień 2014
  • ISBN 9788378856757
  • liczba stron 512
Loading Facebook Comments ...
Zostaw odpowiedź

Facebook

%d bloggers like this: